Ramadhan: Mengembalikan fitrah manusia

Oleh haris

 

 “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada umat-umat sebelum kamu agar kamu bertakwa” ( Al-Baqarah 2:183 )

Disekeliling kita terdapat bermacam benda yang boleh dijadikan contoh kepada kualiti hidup manusia, komputer contohnya ketika mula-mula dibeli ianya dalam keadaan baik dan lancar tanpa ada gangguan dalam mengendalikannya atau ketika surf internet dan bermain games.

 

Tetapi oleh kerana tuannya tidak pandai untuk menjaga komputer tersebut dalam masa setahun atau lebih pasti komputer tersebut selalu hang dan dimasuki virus trojan dan brontok yang susah untuk dibuang. Tidak dapat tidak komputer tersebut perlu diformat semula supaya kelajuan akan menjadi seperti asal dan demi menjaga hardware dari terus rosak begitu saja.

 

Sebagaimana komputer, manusia juga lahir dalam keadaan bersih dan suci yang dlaam bahasa agama disebut sebagai ‘fitrah’ seperti firman Allah dalam Surah Ar-Rum : “ Hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah, tetaplah atas fitrah Allah yang menciptakan manusia dengan fitrah itu, tidak ada perubahan ke atas fitrah tersebut. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahunya” (30):30.

Dalam perjalan hidup manusia dari Ramadhan tahun lepas sampai ke hari ini pastilah terdapat kesan-kesan hitam yang akan membuatkan hatinya tertutup dari menerima kebenaran kesan dari luka yang bernanah yang susah untuk sembuh juga turut menular ke masyarakat seluruhnya.

Jika komputer kita merawat dengan memformat semula window dan memasukkan fresh program ke dalamnya tetapi manusia Allah S.W.T telah menyediakan bulan Ramadhan sebagai bengkel untuk merawat penyakit-penyakit hati manusia supaya menjadi bersih dan suci seperti fitrah yang asal.

Apa yang diharapkan selepas di masukkan ke bengkel Ramadhan manusia tersebut akan keluar dengan semangat baru dan menjadi seorang yang Muttaqin iaitu seorang yang takutkan kepada kebesaran Allah S.W.T.

Di dalam bengkel tersebut manusia akan digandakan kekuatan dengan memberikan kuasa turbo kepada rohani iaitu pahala yang dibuat akan digandakan dengan sebanyak-banyak yang tiada dalam bulan lain. Begitu juga jasmani akan dikuatkan dengan solat terawih dan tahajjud yang akan memberikan kekuatan yang lebih pada tubuh badan.

Berpuasa di siang hari juga boleh menyembuhkan penyakit-penyakit tubuh badan, sabda Nabi yang maksudnya ; perut adalah sumber timbulnya penyakit dan mengosongkannya adalah ubatnya. Sehinggakan doktor pun mengakui ketika ingin membedah pesakit dia akan meminta pesakit tersebut supaya berpuasa. Inilah buktinya yang tidak dapat akal manusia menangkapinya.

JIka proses-proses ini dilalui dengan baik pasti sifat fitrah manusia akan terlihat selepas berakhirnya sebulan bengkel Ramadhan ini. Hal ini bergantung kepada manusia itu sendiri ketika berada dalam bengkel tersebut, adakah dia melalui dengan berkualiti atau sekadar menganggap remeh bengkel ini.

www.harisfadila.com

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s