Hasan Al-Banna bukan sekadar wacana..

Selepas kejatuhan Khilafah Islamiyyah yang berpusat di Istanbul, Turki pada awal tahun 20’an. umat Islam berada dalam moral yang tersangat rendah. Perpecahan kalangan umat Islam begitu teruk. Umat Islam dilihat seolah-olah hilang nahkoda untuk sampai ke matlamatnya.

Setiap individu mula menafsirkan Islam mengikut persepsi masing-masing. Ada yang memandang Islam sebagai ruang untuk menyucikan hati semata-mata. Ada yang memandang Islam sebagai wadah untuk berpolitik semata-mata. Ada yang memandang Islam sebagai tempat bagai sesiapa yang ingin tinggalkan dunia semata-mata. Pelbagai lagi andaian-andaian tentang Islam hasil daripada runtuhnya khilafah Islamiyyah. Ini belum termasuk perpecahan dari sudut Salaf dan Khalaf.

Imam Hasan Al-Banna antara individu yang bertanggungjawab dalam mengembalikan kefahaman kesempurnaan Islam kepada masyarakat. Melalui Ikhwanul Muslimin, pergerakan beliau bersama-sama rakan seperjuangan berjaya menerap dan membangkitkan semangat untuk menegakkan kembali khilafah Islam yang pernah tersungkur.

Melalui usul 20 yang dikemukakan itu mampu menyatukan kembali umat Islam yang berada Di mesir. bahkan usul tersebut digunapakai dinegara-negara yang lain sebagai asas untuk membina pendokong dan pejuang-pejuang Islam.

Selepas beliau dibunuh secara terancang oleh kerajaan Mesir. Manhaj pembinaan ikhwanul Muslimin begitu berkembang pesat di negara-negara arab. bahkan kebanyakan gerakan Islam mengambil manhaj Ikhwanul Muslimin dalam membina pendokong dan pejuang Islam.

Hasan Al-Banna telah meninggalkan umat Islam dengan manhaj penyatuan. walaupun hampir 80 tahun beliau telah pergi, kesannya masih terasa hingga kini. Sampai hari ini orang bercakap tentang kehebatan Hasan Al-Banna. Sampai hari ini musuh gerun mendengar namanya. sampai hari ini pemimpin diktator negara arab terus menerus melarang penjualan buku-buku beliau.

Hari ini , Khususnya di Malaysia. begitu banyak jemaah mendakwa bahawa mereka mengikut manhaj ikhwanul Muslimin dalam pergerakan. kononnya atas dasar tarbiyyah rela bertengkar sesama jemaah. kononnya atas dasar tarbiyyah rela bekerjasama dengan musuh.

bahkan PAS pernah dituduh tidak islamik kerana tidak mengamalkan strategi ikhwanul muslimin. agak pelik.

Tidak dinafikan bahawa pergerakan PAS ada sedikit tempias daripada pergerakan ikhwanul Muslimin. tetapi tidak semestinya pergerakannya perlu sama 100%. Pergerakan PAS begitu fleksibel selagi mana tidak bertentangan dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW.

Manhaj ikhwanul muslimin menjadi rujukan tetapi bukan sebagai satu penggunaan yang wajib.

Manhaj Ikhwanul Muslimin meninitik beratkan kesatuan. tetapi jemaah yang kononnya mengambil manhaj ikhwanul muslimin rela berpecah sesama sendiri. yang lebih dahsyat rela bersubahat dengan musuh untuk menghancurkan sahabat sendiri. adakah ini yang diinginkan oleh Hasan Al-Banna.?

Buatlah seribu wacana pemikiran, dakwah, strategi Hasan Al-Banna sekalipun pasti tidak akan berjaya kalau hanya dijadikan kajian ilmiah semata-mata tanpa pengamalan secara praktikal.

Buatlah pelbagai karnival bagi mengenang jasa beliau sekalipun pasti tidak akan berjaya selagi mana pemikiran beliau tidak dijadikan rujukan dalam pergerakan.

Mengenang tokoh bukan hanya dengan mengkaji pemikiran. Mengenang tokoh dengan mengambil roh perjuangannya untuk diteruskan di bumi sendiri.

ini baru dengan Imam Hasan Al-Banna. macam dengan Rasulullah SAW…agaknya bagai langit dan bumi.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s