Antara Hassan bin Thabit dan A Samad Said

Ramai orang yang memperkatakan tentang Bersih 2.0 sekarang. Dari kelas tinggi Sultan Melayu sampailah ke kelas bawah rakyat biasa yang biasanya tidak tahu apa-apa. Banyak isu yang telah dikaitkan sempena bersih. Antara yang menarik perhatian saya ialah sajak Unggun Bersih nukilan A Samad Said.

Kerana satu sajak ini yang mempunyai 4 rangkap sahaja, Pak Samad telah ditangkap polis. Setelah membaca sajak tersebut, saya merasakan memang benar sajak itu telah memberikan semangat bagi orang yang ingin menyertai Bersih.

Ini membuatkan saya teringat kepada seorang sahabat Rasulullah yang bernama Hassan bin Thabit. Saya mula mengenali nama ini ketika belajar Adab Arab di tahun 3. Hafalan wajib bait syairnya membuatkan saya lebih ingat kepada beliau. Beliau merupakan sahabat nabi dari suku kaum Khazraj dan diiktiraf sebagai Sasterawan kepada Nabi s.a.w. Bahasanya sangat tajam, lidahnya sangat fasih dan kalam-kalamnya amat indah. Jangka hayatnya adalah selama 120 tahun, 60 tahun ketika zaman jahiliyyah dan 60 tahun lagi dalam zaman Islam. Di penghujung usianya, dikhabarkan matanya menjadi buta.

Sebelum kedatangan Islam, suku Aus dan suku Khazraj sering bertelingkah. Hassan merupakan orang yang mewakili Khazraj untuk “mempertahankan” sukunya  dengan puisinya. Apabila bertapaknya Islam di bumi Madinah, suku Aus dan suku Khazraj didamaikan dan dipersaudarakan oleh Rasulullah dan mereka dinamakan sebagai Ansar. Beliau memeluk Islam ketika hijrah Rasulullah tersebut.

Selepas hijrah, Rasulullah menyediakan satu tempat atau sudut untuk Hassan menyampaikan syairnya berdekatan dengan Masjid Nabawi. Kalau dikiaskan dengan kita sekarang, ia seolah-olah sudut pidato di universiti-universiti. Di pentas itulah beliau menyampaikan syair mempertahankan nabi dan memuji baginda dengan bahasa yang puitis dan mampu untuk meningkatkan kecintaan muslimin kepada baginda. Apa sahaja celaan yang dibuat oleh orang kafir Quraisy terhadap muslimin dan Rasulullah, maka beliau pantas akan membalasnya dengan syair yang puitis.

Hassan bukanlah seorang pendekar berani seperti Khalid al-Walid atau Abu Ubaidah. Ketika peristiwa perang Ahzab, beliau dipertanggungjawabkan untuk menjaga muslimah-muslimah yang dikumpulkan di rumahnya kerana dibimbangi tentera Ahzab dapat memasuki Madinah melalui ladang-ladang yang berada di bahagian belakang Madinah. Di antara yang berada di rumahnya ketika itu ialah Safiyyah binti Abdul Muttalib, ibu saudara Rasulullah. Ketika dalam keadaan kuarantin itu, terdapat seorang Musyrikin datang untuk menceroboh. Lalu Safiyyah meminta untuk Hassan untuk membunuh musyrikin tersebut tetapi beliau enggan kerana tidak berani. Akhirnya Safiyyah sendiri yang pergi membunuh musyrikin tersebut dan bukannya Hassan. (Adegan ini boleh dilihat dalam drama Qamar Bani Hashim penghujung Episod 25)

Hassan bin Thabit telah berhijrah ke China bersama beberapa orang sahabat termasuk Saad bin Abi Waqqas dan Thabit bin Qais untuk menyebarkan Islam selepas kewafatan Rasulullah. Beliau meninggal dunia pada tahun 54 hijrah.

Saya melihat peranan yang dimainkan oleh Pak Samad ketika ini adalah sama dengan peranan yang dimainkan oleh Hassan. Pak Samad menggunakan kebolehannya untuk menyemarakkan semangat pecinta keadilan untuk turun pada 9 Julai ini. Beliau menyeru untuk dikembalikan semula keadilan demokrasi, sesuatu yang dianjurkan oleh Islam. Bahasanya yang tajam mampu menggugat kerakusan pemerintah lalu membuli polis untuk menangkapnya.

Seperti juga Hassan, Pak Samad bukanlah seorang pahlawan, bukan juga pendekar apatah lagi guru silat tetapi bijaknya beliau kerana memainkan peranan mengikut kebolehan sehabis dayanya. Kita mengharapkan lebih ramai pakar yang akan menggunakan kepakaran masing-masing untuk menjayakan tujuan murni ini. Termasuklah mahasiswa-mahasiswa tidak kira di mana sahaja berada, apa sahaja latarbelakang dan bagaimana caranya. Rugi kalau kemenangan itu datang, kita masih belum berada dalam senarai orang yang menyumbang kepadanya.

Moga Allah merahmati Hassan dan juga Pak Samad atas usaha mereka dalam membuat kebaikan.

Sumbanglah segala apa yang kita mampu kerana menegakkan keadilan ini. Ingat, Bersih bukanlah demonstrasi ganas apatah lagi Revolusi untuk menumbangkan kerajaan. Ia  hanyalah perhimpunan aman. Peace.

Bait Sting-Gun,

Damsyik,

1635 hours – 2 Syaaban – 3 Julai 2011.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s