Belasungkawa Mohd Zahid bin Shafie (1412-1432)

Hidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang. Dunia hanya ladang untuk bercucuk tanam. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Akhirat jualah tempat menuainya nanti. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya. Yang kekal hanyalah Allah. Yang pasti, hidup akan berakhir dengan mati.

Usai solat Subuh 10 Ramadhan 1432, mengikuti kuliah dan berdiskusi fiqh, saya pulang ke rumah sesudah masuk waktu Dhuha. Sampai sahaja di rumah, terus mendapat berita kematian Mohd Zahid bin Shafie. Bagaikan tidak percaya, sukar untuk diterima. Kemudian, ada SMS masuk ke inbox menyatakan kebenaran berita tersebut. Saya sememangnya berhati-hati untuk mempercayai berita kematian atau kemalangan kalau tidak mengetahui sumbernya.

Teringat kata-kata Ust.Tuan Ibrahim Tuan Man, “Jangan kita tertipu dengan usia yang muda, kerana mati tak syarat tua. Jangan kita tertipu dengan badan yang sihat, kerana mati tak syarat sakit.” Tubuh saya lemah, tidak bermaya. Masih lagi terkejut, terkedu dan terkesima. Tiada perkataan yang boleh diungkapkan. Saya hanya mampu berbaring dan mata berkedip-kedip memandang siling rumah. Cukup sugul. Mudahnya bilamana Allah mengatakan “Kun”.

BIODATA & LATARBELAKANG

Saya tidaklah lama mengenali almarhum Zahid. Beliau pun baru sahaja sampai di Syria Ramadhan tahun lepas. Tempoh perkenalan rapat saya hanya bermula sejak akhir tahun lepas. Walaupun begitu, saya terpanggil untuk berkongsi rasa dukacita terhadap kehilangan sebutir permata berharga ini dan melaksanakan sunnah menceritakan kebaikan si mati setelah kematiannya setakat pengetahuan saya. Nabi s.a.w menasihati kita:

“Sesiapa dalam kalangan kamu yang memuji saudaranya, maka hendaklah dia berkata: ‘aku menilainya demikian, Allah jua yang menjadi penilainya yang sebenar, aku tidak akan memuji sesiapa atas nama Allah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Saya menilai apa yang zahir, Allah jua mengetahui apa yang batin. Mungkin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang saya sangka dan tahu. Demikian juga sebaliknya.

Zahid dilahirkan pada hari Isnin 4 Jamadil Awal 1412 bersamaan 11 November 1991 di Hospital Besar Kuala Terengganu. Beliau merupakan anak sulung daripada 7 orang adik beradik. Tinggal di Kg.Bukit Diman, Ajil, Hulu Terengganu. Ayahnya hanya bekerja sebagai seorang buruh untuk menyara keluarga mereka.

Sebelum datang ke Syria, beliau telah menamatkan pengajian di Maahad Darul Quran, Rusila dengan mendapat pangkat Jayyid Jiddan. Setelah sampai di Syria, dia belajar di Mujamma’ Sheikh Ahmad Kiftaro di Ta’hili 3. Alhamdulillah, pelajarannya sangat baik & stabil walaupun tidaklah cemerlang. Itu di atas kertas. Tetapi, apabila berdamping dengannya, kita merasakan dia excelent dalam semua perkara.

AWAL PERKENALAN

Saya mula mengenalinya apabila group usrah saya beberapa kali menumpang untuk mengadakan pertemuan di rumahnya. Usai usrah, saya bersembang dengan ahli baitnya yang rata-ratanya adalah pelajar baru yang satu batch dengannya. Agak mudah mengenali dirinya kerana susuk tubuhnya yang kecil dan berbeza dengan rakan-rakannya yang lain. Berbanding dengan yang lain, dia agak pendiam dan lebih suka mendengar nasihat daripada abang-abang yang senior.

Perwatakan beliau amat menarik perhatian saya. Saya cuba bertanya kepada senior mereka tentang beliau. Rata-rata memuji beliau dengan akhlak yang baik serta imej “kematangannya melebihi umur”. Saya teliti kembali pujian-pujian tersebut. Memang benar, itulah wataknya.

KELEBIHANNYA

Setelah mengenalinya, beberapa kali saya menjemputnya ke rumah untuk berdiskusi tentang beberapa perkara selain bersembang mengenai nasib umat Islam. Saya paling kagum apabila dia mampu memenuhi permintaan saya untuk menghuraikan beberapa ayat dari surah Ali Imran dan juga surah as-Saff secara sepontan. Isi yang dikeluarkannya saya anggap seolah-olah dia telah study berjam-jam sebelum berdiskusi dengan saya.

Itu belum masuk tazkirah lagi. Kalau tazkirah umum, rasanya tidak puas mendengar. Sesiapa yang pernah menjadi anak buahnya atau menjadi rakan seusrahnya sudah pasti maklum hal ini.

CITA-CITA

Dia pernah berkongsi azam dan cita-cita untuk mewakafkan dirinya di jalan dakwah, membina masyarakat dan menegakkan Islam. Bukan setakat cita-cita, tetapi saya melihat dia berusaha ke arah itu. Apatah lagi masyarakat di Hulu Terengganu amat mengharapkan pemuda-pemuda sepertinya untuk mencurahkan ilmu-ilmu Islam kepada mereka. Ya Allah, saksikanlah bahawa hambaMu itu telah berusaha menegakkan agamaMu !!

YANG DIINGATI

Ayat yang biasa beliau ulang-ulang semasa menyampaikan tazkirah ialah “Manusia itu tidur. Apabila dia mati, barulah dia bangun dari tidur tersebut.” Ayat ini sangat mendalam apabila dihayati dan direnungi. Sangat tepat dan kadang-kadang mampu mengejutkan kita yang alpa. Apa lagi kalau teringatkan gaya dan intonasi beliau ketika menyampaikan tazkirah. Nostalgia !!

Hari ini, Zahid sudah meninggalkan kita. Setelah 7 212 hari beliau hidup di atas muka bumi, Allah menarik balik pinjamannya pada 10 Ramadhan 1432 bersamaan 10 Ogos 2011. Sungguhpun kita menyayanginya, Allah Maha Berkuasa ke atas sesuatu. Potensi dan bakat beliau dalam dakwah memang sukar dicari ganti. Namun kita berharap dengan pemergiannya, Allah menggantikan 10 orang yang sama hebat dengannya.

Sebagai sahabat dan insan yang masih hidup atas bumi ini, kita hanya mampu berdoa untuknya agar dilimpahi rahmat dan keampunan, kemudian meneruskan perjalanan hidup ini sehingga sampai ke destinasi seperti mana beliau pun telah menamatkannya. Apabila tibanya masa, kita juga akan ‘bangun dari lena’ sebagaimana beliau telah bangun.

Teruskan berdoa kepadanya setiap kali kita mengingatinya. Jangan hanya tunggu majlis tahlil baru boleh berdoa. Saya yakin, beliau amat mengharapkan doa daripada kita semua sebagaimana kita juga akan mengharapkan orang lain berdoa untuk kita apabila berada di alam Baqa’ nanti. Moga beliau ‘hidup’ di sisi Tuhan dengan mendapat habuan dari-Nya.

“Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati. Bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki.” (Ali Imran : 169)

Al-Fatihah untuk Almarhum Mohd Zahid bin Syafie (1412-1432 / 1991-2011).

3 thoughts on “Belasungkawa Mohd Zahid bin Shafie (1412-1432)

Leave a Reply

