Solat jemaah dan rahmat Allah

Minggu lepas ada beberapa kali solat Asar di Masjid Teras Jernang, jauh sikit dari rumah. Ada sekali tu, saya ternampak satu kaki palsu yg diletakkan dalam saf solat. Tertanya-tanya juga siapa yang punya sebab setakat tengok takde pula yang solat duduk. Dah habis solat, baru tahu rupa-rupanya ada jemaah yg OKU. Sebelah kaki dah takde, tinggal sebelah je. Lebih terkejut lagi, tadi dia solat berdiri dengan sebelah kaki sahaja. Kaki palsu dia itulah yang saya lihat tadi. Wah, kuatnya hati dia!

Terasa kerdil diri saya. Insan yang lemah fizikalnya boleh lagi datang berjemaah di masjid. Solat berdiri pulak tu. Sedangkan saya yang sempurna ni pun kadang-kadang tak complete 5 waktu berjemaah. Masbuq pun boleh tahan.

Betul lah, dapat istiqamah berjemaah di masjid adalah satu rahmat daripada Allah. Kadang2 rumah dah betul-betul di depan masjid/surau, tapi kaki tak mampu untuk melangkah masuk walaupun ada tenaga muda, sihat tidak sakit dan segala kemudahan yang Allah kurniakan.

Mintalah rahmat daripada Allah supaya kita boleh lebih dekat dengan-Nya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s